Sola Strand Hotel er et ærverdig, flott hotell, beliggende nydelig til ved Sola-stranda. Hotellet feirer i år sitt 100 års jubileum og fremstår i dag mer strøkent og veldrevent enn noen gang. Men for bare 1,5 år siden var ikke situasjonen like god.
– Vi hadde utvidet kapasiteten fra 84 til 139 rom og ansatt mange nye fra mange forskjellige land. Kommunikasjonen mellom avdelingene var ikke optimal og føltes ikke bra nok. Særlig var det store utfordringer mellom kjøkken og booking. Hotelledelsen valgte å trekke inn Din Høyre Hånd (Red.amn.: Horecautvikling), og allerede i første samtale med Cecilie G. Maurstad merket jeg at jeg hadde mye å lære av denne erfarne og klare damen. Her er det store muligheter, tenkte jeg, sier F&B manager Nicolas Maffini, som i nesten ett år har samarbeidet tett med Din Høyre Hånd (Red.amn.: Horecautvikling).
Grundig og løsningsorientert
Maffini hadde tre-fire innledende samtaler med Maurstad, der hun var tydelig og fortalte hvordan hun planla jobbingen og hvilke mål hun hadde. Siden har det gått slag i slag.
– Hun bodde på hotellet, gjorde seg godt kjent med de ansatte, var åpen og dokumenterte hele tiden at hun kunne faget sitt – hotell, restaurant, service og varekost. Hun har brukt mye av tiden sammen med mine fire avdelingsledere for F&B, booking, kjøkken og restaurant og snakket om utfordringer, verdier og funnet løsninger. Resultatet har blitt mange nye rutiner, sjekklister, arbeidsinstrukser, arbeidsmetoder og servicetrening – og med kommunikasjon i sentrum for det hele. Kommunikasjonen mellom meg og mine avdelingsledere er blitt mye bedre. Vi er ærlige og har respekt for hverandre. Dette blir tatt videre med de ansatte. Absolutt alle har jobbet med seg selv og stiller i dag strengere krav til seg selv. Vi jobber bedre og det er hyggeligere å være på jobb i forhold til for et år siden, sier han.
Oppløftende resultater
Ved siden av en helt ny tone og den gode følelsen av at alle drar i samme retning, synes resultatene også på andre områder.
– Oppryddingen har gitt både bedre effektivisering og bedre kostnadskontroll. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra gjestene. De opplever at alle forsøker å være et godt vertskap og forteller om gode holdninger og flott serviceinnstilling. Jeg har også fått mange kommentarer fra hovmester og servitører, som har merket forskjellen. Selv er jeg litt konfliktsky, men Cecilie har fått ting opp på bordet og løst utfordringene. Med dette har jeg blitt en bedre leder og lært meg å kommunisere bedre med mine folk, og personalet har blitt flinkere til å konfrontere meg med ting. Vi skylder Cecilie stor takk for måten hun har ”ryddet opp” på, og hennes evne til å motivere, overbevise og engasjere har gitt oss stor motivasjon til å bli bedre, avslutter F&B‑manager Maffini.
Allerede i første samtale med Cecilie G. Maurstad merket jeg at jeg hadde mye å lære av henne!
Nicolas Maffini, Food & Beverage manager, Sola Strand Hotel
Kommentarer er stengt